V této části chceme uvádět nejčastější dotazy a odpovědi na tyto dotazy
-----
Základní otázka, kterou je třeba si položit je, zda vaše žákyně zvládá sluchové rozlišování jednotlivých hlásek ve slovech, protože to je předpoklad úplného zvládnutí čtecí dovednosti. Lze to s úspěchem trénovat i během práce s obrázky a slovy. Já sama ve své práci s dětmi, když vidím u dítěte potenciál pro rozvoj sluchového vnímání a to, že si začíná všímat jednotlivých písmen, zařazuji tato cvičení do běžné výuky čtení s využitím globální metody (práce s obrázky a slovy). Například když přikládáme slova k obrázkům v rámci tématu, hláskuji jednotlivá slova a dítě mi podá správný obrázek, je-li slovo delší a dítě toto zatím nezvládá, mohu slovo slabikovat, případně kombinuji hlásky a slabiky, např. k -y -ta -ra. Zároveň vedu dítě k tomu, aby si všímalo jednotlivých písmen, nejčastěji si jako první zapamatuje A,I, které používáme jako spojky, dále pak M a ostatní samohlásky. Upozorňuji i na to, že písmena se ve slovech opakuji, např. najdi kde je A v těchto slovech atd. Cvičení k rozvoji sluchového vnímání, která popisuji máme na našich webových stránkách viz Sluchová syntéza slabiková. Pod názvem sluchová syntéza slabiková a hlásková. Cvičení lze různě modifikovat podle schopností dítěte, velmi důležitá je vizuální podpora pomocí obrázků z Prvního čtení.
Pokud má vaše žákyně potenciál pro rozvoj sluchového vnímání, může se samozřejmě časem naučit úplně číst v souladu s postupem výuky u globální metody čtení a číst tedy i úplně nová slova, bez podpory obrázků (popis též na našem webu). Pak samozřejmě zvládne i slova v jiném tvaru, protože při jejich čtení už využije sluchové vnímání hlásek. My obvykle ve výuce využíváme z globální metody pouze její část - tedy tzv. období paměti, kdy jsou dítěti předkládána slova (v našem případě doplněna obrázky) a ono si je má zapamatovat - to probíhá na základě zrakového vnímání. To právě umožňuje "číst" dětem, které mají obtíže ve sluchovém vnímání. Některé děti jsou schopny toto období překonat a sluchové vnímání dozraje, ty se naučí číst, řada dětí však své problémy ve sluchovém vnímání není schopna v důsledku svého handicapu překonat vůbec. Slovo číst dávám do uvozovek, protože oni vlastně technicky nečtou, ale zapamatovali si zrakem určitý počet slov. Výhodou je, že výběr slov můžeme ovlivnit v souladu s potřebami a zájmy dítěte, na rozdíl od klasických čítanek, kde si sice děti také mohou zapamatovat (zrakem) množství slov a často se to děje, ale tato slova nemohou příliš využít.
Za svou praxi se mi již povedlo několik dětí (např. děti s Downovým syndromem) úplně naučit číst globální metodou. Vždycky jsem důsledně do výuky zařazovala cvičení sluchového vnímání - slabikovou a hláskovou syntézu. Tyto děti nastupovaly do školy, obvykle po odkladu ŠD a četly, tedy jakékoliv slovo bez doprovodu obrázků. Naopak jsem zase pracovala s dětmi, které i přes to, že si byly schopny zapamatovat velké množství slov, třeba i více než 100, stále nebyly schopny sluchového rozlišování hlásek a tak nebyly schopny číst nová slova. Těm pak dělalo problém i tvarosloví - jiný tvar slova si musely zase "zapamatovat", příp. jsme takový tvar nahradili obrázkem.
-----
Na seriózní odpověď máme k dispozici velmi málo informací, před zahájením výuky čtení jakoukoliv metodou se snažíme získat co nejvíce informací o dítěti, právě proto, abychom správně vybrali vhodný způsob výuky a případně pracovali na odstranění zjištěných potíží v oblastech sluchového (fonematická diferenciace) a zrakového vnímání, podrobně také stanovujeme (popisujeme) způsob komunikace atd. Vše je popsáno na našich stránkách v záložce Předpoklady pro čtení. Je důležité vědět zda holčička "písmenkuje", protože si zapamatovala tvar písmen (rozlišuje je zrakově) nebo zda zvládá sluchové rozlišování hlásek (předpokládám, že ne vzhledem k tomu, že jí dělá problém přečíst slovo v jiném tvaru). Mohlo by pomoci cvičení slabikové a hlááskové syntézy, popsané na našich stránkách viz http://www.globalni-cteni.cz/clanek/predpoklady-pro-cteni/. Kromě toho předkládáme další návrhy:
Přejeme vám ať se vám práce s holčičkou daří, tak aby to bavilo ji i Vás a věříme, že vám naše rady budou užitečné.
-----
Čtecí listy s německými popisky lze vytvořit. Pozorně si pročtěte, jak doplňovat obrázky do různých formulářů. Např.: Přiřazování slov výběrem ze dvou - tří možností (formulář 4A nebo B). Z databáze si vyberte obrázky bez popisků.
Velké hůlkové písmo je pro zrakové vnímání jednodušší (nemá tolik drobných
detailů). Z Vašeho dotazu není zřetelné, jaký cíl u své dcerky, výukou globální
metody
čtení, sledujete:
Domníváme se, že dotaz by zasloužil širší diskuzi.
-----
Ano, za předpokladu, že je využívána k procvičování zrakového vnímání a diferenciace tvarů na principu porovnávání "stejné x jiné". V ukázce práce s formuláři "Johanka čte potraviny" a "Johanka čte oblečení" pracovní listy doplňovala 5ti letá dívenka (s dopomocí, slovním vedením, potvrzováním správného postupu).
-----
Dobrý den, čtecí listy s německými popisky lze vytvořit. Pozorně si pročtěte, jak doplňovat obrázky do různých formulářů. Např.: Přiřazování slov výběrem ze dvou - tří možností (formulář 4A nebo B). Z databáze si vyberte obrázky bez popisků. Děkujeme za velmi podnětný a zajímavý dotaz.
-----