Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/1822/virtual/www/app/core/ErrorLogger.class.php:131) in /data/web/virtuals/1822/virtual/www/app/libs/smarty/Smarty.class.php on line 1117
Řada dětí s mentální retardací nemá potřebné schopnosti ve věku, kdy se s výukou matematických úkonů začíná, mnohé jich nedosáhnou nikdy. Proto se v rámci vzdělávání osob s mentálním postižením užívá tzv. sociální učení – učení v různých životních situacích a učení pro uplatnění v každodenním životě. Tento přístup je možné využít i v oblasti počtů, tehdy hovoříme o tzv. sociálních počtech.
Sociální počty jsou chápány jako poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly (číslice a čísla), které se objevují v okolním prostředí žáka nebo v širším kontextu, a to i bez toho, že by byly využívány všechny matematické pojmy a vztahy, operační znaky pro aritmetický záznam.
Vzdělávání v základní škole speciální je přizpůsobeno žákům se sníženou úrovní rozumových schopností, psychických zvláštností, zejména nedostatečnou úrovní koncentrace pozornosti a nízkou úrovní rozvoje volních vlastností. Vzhledem k těmto nedostatkům žáci nemohou zvládat požadavky základního vzdělávání, ale jsou schopni osvojit si základy vzdělání.
Ve vhodně upravených podmínkách, při odborné speciálně pedagogické péči a s využitím alternativních metod výuky si mohou jedinci s mentálním postižením vytvářet návyky potřebné k orientaci v okolním světě, k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob a k zapojení do společenského života.
Pro praktický život osob s mentálním postižením je důležité, aby zvládly některé ze základních praktických matematických úkonů:
Tyto dovednosti jsou důležité pro možnost integrace těchto osob do společnosti. Pokud je jedinec ovládá, je schopen být alespoň částečně samostatný.
Předmatematická průprava a výuka počtů je tedy u osob s mentálním postižením velice významná. Konkrétní myšlení a jednání jedince s mentální retardací způsobuje, že každá událost pro něj nabývá významu v závislosti na situaci a jakákoli abstrakce je ztížena.
Vždy je třeba dodržet níže uvedená metodická doporučení, postupovat po malých krocích a zvládnutí jednotlivých kroků zabezpečit. Proces výuky je dlouhodobý.
Výčet obtíží v matematice není úplný. Uvedené příklady oslabení specifických matematických schopností poukazují na obtížné získávání základních matematických dovedností a problematický přechod k abstraktnímu myšlení. /Bednářová, 2007/
Přeskočením či špatným zafixováním některého kroku v oblasti matematického poznání dojde k neadekvátnímu chápání následných náročnějších a komplikovanějších poznatků. Z tohoto důvodu může být velice prospěšné, když si alespoň ve stručné formě připomeneme, jak se děti v tomto směru vyvíjejí. Rozumové schopnosti žáka s mentální retardací mohou být na úrovni předškolního věku.
/Výčet není úplný, uvádíme zde pouze nejzákladnější, poznamenáme si, zda je žák zvládá, zvládá částečně, s dopomocí, nezvládá, chápe, rozumí./
Porovnávání, pojmy, vztahy:
velký - malý | |
hodně - málo |
|
všechno/všechny | |
krátký - dlouhý |
|
úzký - široký | |
nízký - vysoký | |
prázdný - plný | |
stejně - rozdílně/jinak | |
stejně (vytváření dvojiv) |
Třídění podle skupin:
podle druhu |
|
podle barvy |
|
podle velikosti |
|
podle tvaru |
|
pozná, co do skupiny patří |
|
podle dvou kritérií |
|
podle tří kritérií |
seřadí tři prvky podle velikosti |
|
pojmenu, pozná největší, nejmenší |
Množství:
Sledujeme počítání předmětů v dané skupině i vytváření skupin s určeným počtem. Není nutné, aby žák odpočítával po jedné, stačí, vnímá-li či diferencuje stejnost/rozdílnost využitím srovnávací metody (viz ukázka pracovních listů. |
kruh |
|
čtverec |
|
trojúhelník |
|
obdelník |
Za předpokladu, že tyto oblasti žák zvládá nebo jejich zvládání s dopomocí naznačuje, lze pokračovat ve výuce alternativním způsobem – sociálními počty.
Inspiraci ke zpracování metodických postupů jsme našli v Prvouce počtů „DESET“, určené pro nejnižší stupeň škol pomocných:
Jaroslav Doležal /1927/: Knížka „DESET“, která je obrazem, kam jsem s dětmi na tomto stupni došel, podává sbírku obrázků k vnímání a srovnání po stránce početní. Vyšla z těsného spojení s prvoukou, se zájmy a zkušenostmi dětí. Srovnávání jest její hlavní metodou. Vyžaduje pozorného vnímání, cvičí velice formální duševní schopnosti a přispívá k vyjasnění pojmů. Výsledek srovnání může dítě vyjádřiti tím, že najde stejný obrázek nebo pokryje stejným počtem předmětů, ukáže stejný počet prstů, že nakreslí stejný počet čárek....., pokryje lístkem se stejným počtem nějakých značek...., obrázků.
Pojem „počet“ v tomto případě znamená „množství“. Žák přiřazuje stejné obrázky v různé konfiguraci nebo seskupení, se stejnými znaky. Zdůrazňuje se globální pohled a tvarová shodnost. Procvičuje se zrakové vnímání a pracuje se slovem číslovkou jako se slovním druhem.
Nepočítáme po jedné, srovnáváme stejné – jiné.
Obr. 56 Jedna kniha je zavřená, druhá otevřená..........
Obr. 57 Vzor pro pracovní listy
Obr. 58 Ukázka pracovního listu, sestaveného podle výše uvedeného vzoru
Pracovní postup: žák
Dále pokračujeme:
Obr. 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 Počítání pomocí prstů
Obr. 66, 67, 68, 69, 70 Vytváření skupin podle předlohy
Obr. 71, 72 K ukázaným prstům 1, 2, 3, 4, 5 vytváříme skupiny předmětů se stejným množstvím nebo přiřazujeme skupiny předmětů na fotografii (na kartičkách).
Obr. 73 Příklady přiřazení počtu prstů a barevných koleček
Tato dovednost je později využita při rozměňování peněz.
Obr. 74, 75 Sada barevných koleček
Obr. 76 Ukázka „zboží“
Obr. 77 Ukázka pracovních listů pro nácvik psaní číslic
Leporela: procvičujeme přiřazování mincí a bankovek a zapamatování jejich pojmenování.
Důsledně dbáme, aby pojmenování peněz bylo v takové gramatické formě, která bude využitelná v další fázi výuky sociálních počtů: tzn. koruna, dvě koruny, pět korun, deset korun, padesát korun, sto korun, dvě stě korun, pět set korun, tisíc korun, dva tisíce korun, pět tisíc korun (např. šála stojí sto korun, zmrzlina stojí deset korun, za rohlík zaplatíme dvě koruny).
Obr. 78, 79 Leporela s mincemi a bankovkami
Obr. 80, 81, 82 Přiřazujeme obrázky číslic k mincím a k bankovkám (číslice je stejná jako na platidle)
Obr. 83, 84 Příklady obrázkového zboží
Obr. 85 Zboží za 2 Kč, 20 Kč, 200 Kč, 2000 Kč.
Obr. 86 Mám dost peněz? Kolik zaplatím v kině, u holiče, v městské dopravě?
Obr. 87, 88 Učíme se rozdělovat (každému stejně), rozměňovat obnosy peněz, využijeme dovednosti, které byly nacvičeny ve fázi řazení podle vzoru.
Obr. 89 Připravíme si karty s obrázky mincí v různých kombinacích.
Obr. 90 Nacvičujeme a připravujeme se obsluhovat peněžní bankomat, kde za asistence pečovatele vybereme potřebný obnos.
Pro obsluhu nápojového automatu si připravíme karty s kombinacemi mincí, tabulku s názvy nápojů a jejich ceny.
V této ukázce jsou využity i dovednosti z výuky sociálního čtení a psaní hůlkovým písmem:
ČERNÁ KÁVA | 7 | LIMONÁDA | 9 | |
ČOKOLÁDA | 6 | BONA AQUA | 9 | |
CITRONOVÝ ČAJ | 5 | COCA COLA | 10 | |
CAPPUCINO LATTE | 10 |
Obr. 91 Příklad úlohy
Ukázka individuální početnice, která umožňuje procvičit:
Obr. 92-99 Ukázky pracovních listů
Ukázka individuální početnice, která umožňuje procvičit:
Obr. 100-116
Obr Poznávání mincí a bankovek z líce a rubu
Děkujeme Mgr. Libuši Kubové a doc. PaedDr. Miroslavě Bartoňové, Ph.D. za cenné a konstruktivní připomínky.
Děkujeme panu Janu Jiříkovi a paní Jitce Müllerové za laskavé svolení k použití jejich ilustrací a obrázků.