Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/1822/virtual/www/app/core/ErrorLogger.class.php:131) in /data/web/virtuals/1822/virtual/www/app/libs/smarty/Smarty.class.php on line 1117
Hůlková písanka
Hůlková písanka volně navazuje na učební pomůcku První čtení, v níž jsou použita ke čtení výhradně velká hůlková písmena. Záměrem bylo sjednotit pro čtení a psaní typ písma, hůlková písmena byla vybrána, protože se nejsnáze napodobují.
Publikaci tvoří soubor pracovních listů doplněný metodickým postupem výuky psaní hůlkovými písmeny.
Publikace je rozdělena do následujících částí:
1. průpravné a uvolňovací cviky
- stanovení aktuální úrovně grafomotorických dovedností a metodika
2. nácvik prvků hůlkového písma
- metodika a 18 pracovních listů
3. nácvik psaní jednotlivých písmen
- metodika a 29 pracovních listů
Pracovní listy mají vyznačenou liniaturu ve třech šířkách. Je však třeba počítat s tím, že ne každý žák zvládne psaní ve všech třech šířkách liniatury. Kromě pracovních listů obsahujících prvky hůlkových písmen a jednotlivá písmena, obsahuje soubor další listy s vyznačenou liniaturou k volnému procvičování.
Každý pracovní list /respektive každé písmeno/ třetí části Písanky je v záhlaví doplněn ilustrací. Ta vyjadřuje obsah slova, jehož počáteční hlásku se žák učí psát. Použití stejného typu písmen pro výuku čtení i psaní se velmi osvědčilo. Doba výuky je ryze individuální.
Úroveň motorických schopností a dovedností prolíná celý vývoj dítěte. Ovlivňuje fyzickou zdatnost, výběr pohybových aktivit, zapojení do kolektivu dětí, vnímání, řeč, kresbu, později psaní.
Než začneme s nácvikem psaní, je tedy velmi důležité zjistit a vyhodnotit u každého žáka vývojovou úroveň grafomotorických dovedností.
Předpokladem úspěšného nácviku psaní hůlkovým písmem je zvládnutí následujících dovedností:
svislá nebo vodorovná čára I
kruh O
kříž +
dolní spojení šikmých čar V /i v horizontální poloze/
Jako vhodná příprava na psaní se osvědčila následující cvičení tvarové představivosti, která umožní žákovi lépe se orientovat v oblasti tvarů a později písmen.
Připravíme si pomůcky - grafické prvky na kartách /viz obrázky níže/:
Obr. 33 Soubor tvarů k procvičování tvarové představivosti
Postup procvičování:
Jak můžeme dále tuto oblast rozvíjet?
Uvolňovací cviky pro psaní hůlkovým písmem jsou koncipovány s vyřazením nácviku spojených kliček, spojených oblouků apod.
Jsou řazeny do těchto 5. oblastí:
Psací náčiní: měkké pastelky, voskovky, progressa, silný štětec a vodové barvy, fixy se širokou stopou.
Úchop: Palec a ukazovák volně v nepokrčené poloze, prostředník radiální stranou podpírá psací náčiní, které je umístěné do úžlabiny mezi palcem a ukazovákem. Malík a prsteník jsou pokrčeny do dlaně. Pro děti, které mají korektní úchop znemožněn, lze použít psací náčiní uchopené dlaní.
Poloha těla: Vestoje nebo vkleče na židli u pracovního stolu /plocha horizontální/. Pohyb paže vychází z ramenního kloubu. Při provádění cviku můžeme sledovat, zda je zápěstí uvolněné. Ruka a paže se pracovní plochy nedotýkají. Druhá ruka je opřená, zajišťuje oporu a stabilitu postoje a celého těla.
Formát papíru překládáme horizontálně i vertikálně – vymezujeme prostor pro daný cvik. Posléze překládáme pouze horizontálně, tzn. dělíme na postupně se zužující liniaturu.
Dopomoc: Učitel /rodič/ stojí za žákem. Lehce podpírá jeho loket. Tím zjišťuje, zda vedení ruky není křečovité a má možnost sledovat iniciativu a samostatnost pohybu. Prsty nebo zápěstí přidržujeme pouze v nejnutnější situaci.
Metodika vychází z analýzy tvarů a tahů hůlkového písma. Tomu odpovídaly i specifické průpravné a uvolňovací cviky v první části. Každému tvaru, z něhož je písmeno složeno, je věnován jeden pracovní list. Ty jsou řazeny podle obtížnosti.
Na každém pracovním listu je obvykle uplatněn následující postup:
Přehled grafických prvků, řazených podle obtížnosti:
1. svislá čára shora dolů
2. svislá čára zdola nahoru
3. šikmá čára zprava doleva shora dolů
4. šikmá čára zleva doprava zdola nahoru
5. šikmá čára zprava doleva zdola nahoru
6. šikmá čára zleva doprava shora dolů
7. vodorovná čára
8. dolní spojení dvou šikmých čar
9. horní spojení dvou šikmých čar
10. část oválu zleva doprava
11. část oválu zprava doleva
12. spojení dvou částí oválu
13. dolní oblouk
14. spojení svislé čáry a části oblouku
15. ovál
Ukázka z Hůlkové písanky: grafické prvky – svislá čára shora dolů /vlevo/, horní spojení dvou šikmých čar
Dopomoc: provádíme tak, že psací náčiní uchopíme na horním konci a jemně korigujeme pohyb ruky.
Psací náčiní: měkké pastelky, které je možno použít na obtahy i samostatné psaní, na něž lze doporučit i tužku.
Tato část je věnována nácviku psaní jednotlivých písmen. Každé písmeno je v záhlaví doplněno ilustrací a jejím názvem, jehož první hlásku se žák učí psát. To by mělo usnadnit zapamatování daného písmene.
Každé písmeno je opět rozloženo na své prvky, které by již žák měl ovládat a ty jsou nejprve zopakovány. Pokud činí některý prvek právě probíraného písmene větší potíže, je možno využít pracovních listů z předchozí části.
Na každém pracovním listě je využit tento postup:
Přehled písmen řazených podle obtížnosti:
A, I, M, T, E, V, O, U, L, K, N, D, J, P, B, R, Ř, C, Č, Z, Ž, S, Š, Y, H, F, G, CH
Ukázka z Hůlkové písanky - psaní písmene K a O
Zásady a doporučení: