Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
Administrators have been noticed and the problem is fixing already.
Try homepage or contact horak.jan@centrum.cz.
: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/1822/virtual/www/app/core/ErrorLogger.class.php:131) in /data/web/virtuals/1822/virtual/www/app/libs/smarty/Smarty.class.php on line 1117
Sociální čtení je chápáno jako poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly, piktogramy, slova, skupiny slov, které se často objevují v okolním prostředí nebo v širším kontextu, a to bez toho, aby byly využívány čtecí technické dovednosti.
Zastánci tohoto způsobu učení vycházejí ze zkušenosti, že tzv. klasické školní dovednosti nemusí být pro žáky s mentální retardací těžkého stupně v jejich praktickém životě využitelné, a že často i u těch žáků, kteří si osvojily technické čtení se toto čtení stává mechanickou záležitostí, které pro jejich komunikaci s okolním prostředím přináší jen minimální efekt.
Mezi žáky, kteří mají problémy se čtením lze rozlišit tři skupiny:
V jednotlivých kategoriích se sleduje, co je pro žáka funkční. Z tohoto hlediska je důležitý výběr souborů, ale také situace, v níž se učí. Např. učíme-li žáka pracovat s automaty na nápoje, učí se pojmům káva, kakao, cukr apod. Vždy by měly být respektovány individuální zájmy a potřeby žáků.
Velmi vhodnými tématy jsou potraviny a jiné zboží /nákupy, rozpoznávání obalů potravin ve škole i v obchodě/, časová orientace, dopravní značky a symboly, vaření.
V jakém věku a na jaké úrovni rozumového vývoje je vhodné započít se sociálním čtením?
Podle zkušeností je jedním z důležitých důvodů pro zahájení sociálního čtení skutečnost, že žák starší 8 let stále nemá vůbec žádné nebo jen nízké čtecí dovednosti. V tomto věku se však v našich podmínkách - ve speciálních školách - často teprve s výukou čtení začíná, takže ještě nelze odhadnout jakých výsledkù žák dosáhne.Lze však říci, že žáků vyučovaných klasickými metodami ubývá a stále častěji se využívají metody alternativní, tedy i sociální čtení, které však mùže posloužit také jako příprava na čtení např. globální metodou. Limit věku je tedy velmi relativní. Hlavním měřítkem musí být vývojová prognóza schopností žáka a jeho potřeby, tedy co má smysl s ohledem na jeho budoucnost.